Planujesz w tym roku zostać mamą? Czas się przygotować do nowej roli. W naszej redakcji kobiety piszą dla kobiet, dlatego skorzystaj z doświadczenia tych, które przeszły już przez pierwszy etap macierzyństwa. Na co zwrócić uwagę planując ciążę? Okazuje się, że zarówno psychicznie, jak i fizycznie warto się przygotować na nowe. Poniżej zostawiamy dla Ciebie małą listę to do, z której warto skorzystać zanim maluszek znajdzie się pod Twoim sercem.

Zacznij od tego, czy naprawdę jej chcecie

Świadoma ciąża, która została zaplanowana z pewnością będzie dla Was dużo mniejszym zaskoczeniem niż ta, jakiej się nie spodziewaliście. Wiemy, że łatwo to napisać, a w praktyce dzieje się różnie. Jednak nawet wtedy, gdy nie planujesz niczego z kalendarzem w dłoni warto o ciąży rozmawiać z partnerem. W końcu oboje powinniście chcieć wejść w role rodziców. Dziecko sporo zmienia w każdym związku. Dlatego szczera rozmowa o wspólnych planach z pewnością ułatwi dalszy przebieg wydarzeń.

Odwiedź ginekologa i zrób badania

Niezależnie od tego w jakim wieku jesteś chcąc urodzić zdrowe dziecko warto jeszcze przed zajściem w ciąże wykonać kilka kontrolnych badań. Wykonaj USG, badania krwi, moczu, a jeśli zajdzie taka potrzeba również badania hormonalne. Wybierz dla siebie lekarza prowadzącego, który przez kolejne 9 miesięcy będzie monitorował przebieg ciąży. To ważny punkt, którego nie warto pomijać. Przeczytaj w sieci opinie o lekarzach i sięgnij po poradę koleżanek, które już weszły w macierzyństwo. W ten sposób znajdziesz tego właściwego. Podobnie zrób ze szpitalem. Bierz pod uwagę jego lokalizacje – im bliżej domu tym lepiej, ale zważaj też na warunki i opiekę położnych. W końcu poród to spore przeżycie i wyzwanie dla Twojego organizmu.

Właściwa dieta i aktywność fizyczna

Ciągle wielu z nas tkwi w błędnym przekonaniu, że w ciąży wolno jeść wszystko. Prowadzi ono nierzadko do problemów z nadwagą, które są niekorzystna zarówno dla mamy, jak i dziecka. Warto udać się do dietetyka po odpowiednią, pełnowartościową dietę dla mamy. Dzięki niej będziesz mogła spać spokojnie będąc świadoma tego, że dostarczasz rozwijającemu się maleństwu wszystkiego co potrzebuje, a jednocześnie nie szkodzisz sobie. Zachcianki na niespotykane smaki są normalne, ale jedzenie pączków codziennie rano na śniadanie i kolacje to już przesada… Pamiętaj też, że ciąża to nie choroba. Jeżeli nie wskazano żadnego zagrożenia to za zgodą lekarza możesz podejmować się lekkiej aktywności fizycznej. Dzięki niej będziesz miała łatwiejszy poród i dużo lepiej przygotujesz ciało na obciążenie, którym w trzecim trymestrze stanie się ciążowy brzuch. Warto również ćwiczyć regularnie przed ciążą. Mocne mięśnie brzucha i pleców przydadzą się podczas ciąży bardziej niż sądzisz. Im lepiej je wypracujesz tym szybciej wrócisz do swojej sylwetki, a ciążowy brzuszek będzie prezentował się pięknie.

Szczepienia do wykonania przed ciążą

Twój lekarz prowadzący z pewnością Ci o nich wspomni. Należy je wykonać jeszcze przed zajściem w ciąże. Dzięki nim będziesz chroniona przed chorobami wirusowymi. Wśród zalecanych szczepień znajdują się: szczepienie przeciwko różyczce, grypie, ospie, śwince i zapaleniu wątroby typu B.

Odpowiednie warunki codziennego życia

Musisz być świadoma tego, że ciąża to proces, który będzie znacząco wpływał na Twoje samopoczucie i wydajność. Dlatego realnie należy oceniać swoje siły. Jeżeli Twoja praca jest fizyczna to przejdź na L4 możliwie, jak najszybciej. Nie narażaj dziecka na nerwy, stresującą atmosferę i wysiłek. W przypadku pracy biurowej bacznie obserwuj siebie. Wśród ciężarnych znajdują się kobiety, które bardzo dobrze znoszą okres ciąży, ale nie brakuje również przyszłych mam, które w tym czasie czują się po prostu fatalnie. L4 w ciąży to nic złego to czas, w którym powinnaś zadbać o siebie i dziecko.