Skutki uboczne ciąży – jak z nimi walczyć?

Jak zminimalizować skutki uboczne ciąży?

Każda z nas przechodzi ciąże inaczej! Jednak często cztery najbardziej znane skutki ubocznej jej to zaparcia, nudności i poranne mdłości i potem zgaga i niestrawność. Można zaliczyć jeszcze zachcianki i wstręt. Na wszystko jednak są sposoby jak się ich pozbyć. Jak nie wiesz jak, to czytaj dalej!

Zaparcia.

W czasie ciąży za pośrednictwem działania hormonu zwanego relaksyną, mogą wystąpić zaparcia spowodowane uciskiem jelit przez rozwijający się płód, wysokim poziomem progesteronu lub przyjmowania suplementów żelaza. Jeśli masz skłonność do zaparć, spróbuj rozłożyć swoją dzienną dawkę żelaza na kilka porcji i przyjmować ją po trochu między posiłkami wraz z produktami zwierającymi witaminę C, na przykład sokiem czy owocami. Inne metody łagodzące zaparcia to jedzenie produktów bogatych w błonnik (produkty typu owoce i warzywa, płatki śniadaniowe, wszystko pełnoziarniste), regularne ćwiczenia i właściwe nawodnienie organizmu.

Nudności i poranne mdłości.

Najczęściej te objawy dają się we znaki w pierwszym trymestrze ciąży, kiedy hormony szaleją. Innym powodem ich występowania może być zwiększona w nocy praca wątroby, starając się usunąć toksyny, które po przebudzeniu pozostają w twoim organizmie. Mdłości jednak mogą pojawić się o każdej porze dnia nie tylko nad ranem.

Każda z was inaczej to przechodzi i będzie działać na was coś innego. Warto jednak spróbować różnych sposobów, aż znajdziesz ten właściwy. Zerknij sobie tutaj na kilka pomysłów na te dolegliwości:

– popijaj małymi łykami wodę z lodem, odgazowaną lemoniadę lub bezalkoholowe piwo imbirowe.

– zjedz coś drobnego np. krakers, tost czy herbatniki. Na pewno nie unikaj jedzenie, ponieważ wtedy jeszcze bardziej Cię zmuli, po zjedzeniu czego kol wiek.

– spróbuj wprowadzić suplement witaminowy B6 może on złagodzi mdłości, ponieważ wspomaga metabolizm wątroby.

pij napar z liści malin, mięty i herbatkę z korzenia imbiru – w niektórych przypadkach pomagają.

– zmniejsz ilość tłustych potraw, zwiększ za to spożycie węglowodanów.

– jeżeli spożywasz rano suplementy w ciąży witaminowe, to przełóż ich łykanie na popołudniową porę, aby ich nie pozbywać się z organizmu.

Niektóre kobiety twierdzą, że ćwiczenia pomagają złagodzić poranne mdłości, ale warto jednak słuchać swojego ciała.

Zgaga i niestrawność.

Zgaga powoduje uczucie pieczenia w przełyku. Pojawia się często w późniejszym okresie ciąży i może być to działaniem hormonów rozluźniających mięśnie zwieraczy żołądka. Dobrze jest wówczas jeść częściej, a mniej i unikać pokarmów, które mogą podrażnić żołądek np. tłustych i pikantnych. Staraj się pozostać w pozycji stojącej lub siedzącej przez jakiś czas po jedzeniu i unikać jedzenia tuż przed snem. Ostatni posiłek najlepiej zjedz tak 2-3 godziny przed planowanym pójściem spać. Możesz spróbować jeść podczas zgagi owoce papai lub pić z niego sok. Warto spróbować też wypić szklankę mleka lub zjedzenie łyżeczki miodu.

Zachcianki i wstręt.

Niektóre kobiety w ciąży mają chęć na pikle i oliwki. Może ze względu na to, że jest zapotrzebowanie większe na sód i podczas ciąży można sobie pozwolić na obfitsze solenie potraw. Unikaj jednak chipsów i paluszków bardzo słonych. Inne kobiety zaś mają nasycony apetyty na słodycze lub produkty mleczne. No i tradycyjne śledzie i ogórki kiszone. Każda z nas może mieć jeszcze niniejsze zachcianki.

Wstręt często ma się do napojów alkoholowych, napojów zawierających kofeinę, mięsa, tłustych potraw, jaj i mocnych przypraw.

Powiedz NIE produktom: skorupiakom, surowemu mięsu, surowym jajom, surowym rybom, pasztetom, zimnym wędlinom i sałatką, tytoniowi, alkoholowi, nadmiaru kofeiny, lekom bez recepty.

Powiedz TAK produktom: zróżnicowanej, zbilansowanej diecie, redukcji ilości tłuszczów i cukrów. Zapewnij odpowiednią ilość kwasu foliowego, dzięki suplementacji. Przyjmuj pełnowartościowe, odżywcze pokarmy i dbaj o nawodnienie organizmu.

Zapisz

Komentarze

  • esterla

    Moją zmorą w ciązy są zaparcia. Próbowałam chyba wszystkich naturalnych sposobów: owoce, błonnik, kefir, śliwki i nic nie pomagało, dopiero czopki pomogły

    Odpowiedzesterla

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poprzedni artykuł

Zdrowa i smaczna - zupa z rzeżuchy - prosty i łatwy przepis

Następny artykuł

Piękne oko na wiosnę - jak ożywić swój look?