Wypracowanie nawyku według badań zajmuje przeciętnej osobie około 21 dni. Przez trzy tygodnie możesz wprowadzić w swoje życie zmiany, które poprawią Twoje zdrowie, samopoczucie, pracę i organizacje. Przypomnij sobie, ile razy próbowałaś coś zmienić w swojej codzienności? Czy wiele takich prób zakończyłaś sukcesem? Dzisiaj podpowiadamy, co warto zrobić by wypracować w sobie nowe nawyki. Okazuje się, że jest to prostsze niż możesz sądzić. Wystarczy odrobina samozaparcia i konsekwencji w dążeniu do celu, a uda Ci się odmienić swoją codzienność. Nasze wskazówki możesz zastosować do dowolnego obszaru Twojego życia. Gotowa na zmianę?

Przygotuj kartkę i długopis

Jedną ze sprawdzonych metod, od których warto zacząć wypracowanie nowego nawyku jest sięgnięcie po zwykłą kartę i piszący długopis. Wykreśl na powierzchni papieru tabelkę, która będzie zawierała 21 kwadracików. Będą one odwzorowywać 3 tygodnie, podczas których zmienisz swoje życie wprowadzając nowy nawyk. Każdego wieczoru pod koniec dnia będziesz odhaczać wykonaną czynność, która ma stać się Twoim nowym nawykiem. Może to być picie 2 litrów wody, chodzenie na siłownie, nauka języka obcego, dbanie o porządek, cokolwiek zechcesz wprowadzić w swoją codzienność. Jeżeli danego dnia nie uda Ci się wykonać zadania, zostaw adnotację na kartce. Dzięki niej przyjrzysz się dokładnie przeszkodzie, która uniemożliwiła zrealizowanie danej czynności. Będziesz mogła opracować awaryjny plan działania, gdyby miała się ona powtórzyć. Dąż do tego, aby 21 kwadracików było odhaczonych, ponieważ tylko w ten sposób jesteś w stanie wypracować w sobie nawyk.

Zadbaj o utrwalanie nawyku

Kiedy już przejdziesz przez całe 3 tygodnie wprowadzania nowego przyzwyczajenia, zadbaj o to by ono nie umknęło. Zaobserwuj, jak się czujesz gdy np. nie pójdziesz w poniedziałek na siłownie lub zapomnisz o nauce 10 nowych słówek. Jeżeli zauważysz, ze wyraźnie Ci czegoś zaczyna brakować to mamy dla Ciebie dobrą wiadomość – wypracowałaś nawyk i powinnaś go utrwalać. Przez kolejny miesiąc dokładnie analizuj swoje zachowania i emocje powiązane z nowym przyzwyczajeniem. Sprawdź, ile dobrego wnosi ono w Twoje życie i za żadne skarby nie odpuszczaj.

Sama nie zauważysz, że robisz to automatycznie

Już po pierwszych 3 tygodniach zauważysz różnicę. Sama bez konieczności kontroli zaczniesz wykonywać nowy nawyk automatycznie. To wspaniałe uczucie, gdy nie musisz już siebie przełamywać i przekonywać do joggingu czy posprzątania wieczorem kuchni. Automatyczne nawyki to te, które weszły w krew. Zaliczamy do nich np. mycie zębów, jedzenie śniadania, zapinanie pasów w samochodzie. Dąż do tego, aby nowy nawyk mógł zaliczać się do powyżej wymienionego kanonu. W ten sposób osiągniesz sukces i wprowadzisz stałą zmianę na lepsze. Być może dzięki nim uda Ci się w końcu schudnąć, nauczysz się języka obcego i będziesz mogła wyjechać na wymarzone wakacje lub po prostu zadbasz o idealną czystość w Twoim domu.

Polecany sposób wypracowywania nawyków można zastosować również wobec dzieci. Zbliża się rok szkolny, a wraz z nim konieczność odrabiania prac domowych. Wielu rodzicom nie odpowiada to, że ich pociechy odkładają tę czynność na ostatnia chwilę. Stawiając przed dzieckiem kartkę z 3 tygodniami wyzwania, które może zakładać – odrabianie lekcji tuż po zjedzeniu obiadu w domu i kończyć się nagrodą), prawdopodobnie zakończy się wychowawczym sukcesem. Dzięki niemu ułatwisz naukę dziecka i znacząco poprawisz waszą codzienność.

Trzymamy za Ciebie kciuki całą redakcją 😊.