Jak wygrać z jesienną chandrą?

Znacznie krótsze dni i coraz mniej słońca nie pozostaje obojętne dla naszego samopoczucia. Coraz częściej chodzimy smutni, przygnębieni i dopada nas apatia.  Zaczynamy spędzać wolne chwile w zaciszu swojego domu lub mieszkania. To droga, która prowadzi do jesiennej chandry, z którą warto walczyć. Nie powinnaś się jej poddawać i mylić z depresją. Chwilowe złe samopoczucie można zwalczyć szybciej niż myślisz. W poniższym artykule znajdziesz kilka sprawdzonych tipów na efektywne pokonanie jesiennej chandry. Dowiedz się również skąd się bierze i czym różni od depresji. Zrozum, że chwilowa apatia i brak energii do działania późną jesienią to zupełnie naturalne zjawisko, z którym całkiem dobrze można sobie poradzić 😊

Czym różni się chandra od depresji?

Na początek warto poznać kilka symptomów, które zdecydowanie odróżniają te dwa stany samopoczucia. Przede wszystkim pamiętaj, że depresja jest chorobą psychiczną. Natomiast jesienna chandra to stan przejściowy, który zdarza się większości z nas, gdy brakuje nam letniego słońca. W depresji czuje się głęboki i długotrwale utrzymujący smutek oraz poczucie przygnębienia i rezygnacji. Zupełny brak energii i radości z rzeczy, które dotychczas ją dawały, a także niechęć do wykonywania jakichkolwiek aktywności to objawy depresyjne. Im dłużej się utrzymują tym bardziej będą się pogłębiać. Odczuwanie strachu i ciągłego napięcia bez możliwości określenia źródła strachu to kolejne symptomy, na jakie warto zwrócić szczególną uwagę. Utrata zainteresowania pracą, własną przyszłością, zdrowiem, najbliższymi to czynniki alarmujące. Im dłużej będziesz pozostawać w takim stanie tym gorzej dla Ciebie. Osoby cierpiące na depresje często mają problemy ze snem, samooceną i zauważają znaczne spadki wagi. Pogrążeni w depresji nie widzą sensu swojego życia i miewają myśli samobójcze. Tego typu objawów z pewnością nie mają ludzie przechodzący przez jesienną chandrę! Dlatego, gdy tylko zauważysz któryś z opisanych symptomów u siebie lub osób bliskich natychmiast zacznij działać. Depresja to nie są żarty! To choroba, która nie przechodzi sama i wskazana jest tutaj pomoc specjalisty!

Natomiast jesienna chandra, mimo że prowadzi również do gorszego samopoczucia, apatii, podrażnienia, braku koncentracji i spadku energii nie jest chorobą i z pewnością kilka polecanych aktywności pomoże się z nią skutecznie uporać.  Ta sezonowa depresja może utrzymywać się przez okres późnej jesieni i dalej trwać w czasie zimy. Dlatego tak ważne jest to, aby wiedzieć jak działać. Nie warto pogarszać ani pogłębiać tego stanu, ponieważ może przerodzić się w wyżej opisaną depresje. Zachowania związane z jesienną chandrą nie powinny stawać się Twoimi nawykami. Im szybciej zaczniesz działać tym lepiej dla Twojego samopoczucia, zdrowia i życia.

Sposoby na chandrę

Zmagając się z apatią nie pogłębiaj swojego braku energii do działania. Zadbaj o to, by do swojego domu lub mieszkania wpuścić jak najwięcej słońca. W okresie jesienno-zimowym i tak mamy go niewiele, dlatego zrezygnuj z ciężkich zasłon i rolet. Delikatne zasłonki, które przepuszczają światło słoneczne dostarczą do wnętrza Twojego domu odrobinę energetycznych promieni. Mimo, że może to brzmieć dziwacznie człowiek zupełnie inaczej funkcjonuje w dobrze oświetlonych pomieszczeniach niż w ciemnych wnętrzach. Nasza natura skłania nas do aktywnego działania i pozytywnego myślenia, gdy mamy dostęp do sporej dawki naturalnego światła. Zaobserwuj jak czujesz się nad ranem, gdy jest już jasno, a jak funkcjonujesz późnymi jesiennymi popołudniami. Zauważysz sporą różnicę! Dlatego nie zasłaniaj okien😊

Postaw na relacje z najbliższymi  i przyjaciółmi. Jesienią i zimą chętnie spędzamy czas w zaciszu domu. Nie musisz siedzieć w mieszkaniu sama. Przygotuj pyszny, rozgrzewający grzaniec lub herbatę i smakołyki. Umów się z znajomymi na grę w scrabble lub wspólne oglądanie filmu. W czasach social mediów coraz rzadziej spędzamy ze sobą czas w realnej rzeczywistości i ograniczamy się do wirtualnego świata, co nie wpływa korzystnie na nasze kontakty z bliskimi. Natomiast troska o relacje w realu z pewnością pozytywnie wpłynie na Twoje samopoczucie i łączące was więzi.

Jesienią i zimą wykorzystaj w 100% możliwość korzystania z siłowni lub grupowych zajęć fitness. Uczęszczanie na ćwiczenia w okresie jesienno-zimowym ma same plusy. Przede wszystkim podczas wysiłku Twój organizm będzie produkował hormon szczęścia – serotoninę, który poprawi Twój nastrój. Poza tym dzięki ćwiczeniom nie przybierzesz na wadze i zatroszczysz się o piękną sylwetkę, którą będziesz mogła pochwalić się latem. Wysiłek fizyczny doda Ci siły do działania. Dlatego nie omijaj szerokim łukiem siłowni i wskocz w sportowe buty, by pobiegać w słoneczne dni zanim spadnie śnieg. Troszcz się regularnie o swoją dobrą kondycję przez cały rok nie tylko w sezonie bikini, a zauważysz jak pozytywnie zmienia się Twoja sylwetka.

Przyjrzyj się krytycznie swojej diecie! To co jemy ma ogromne znaczenie dla samopoczucia i zdrowia. Jesienią i zimą szczególnie powinnaś dbać o suplementację. Brak świeżych warzyw i owoców niestety niekorzystnie na nas wpływa. Dlatego jedz je w formie mrożonej i suszonej. Uzupełniaj braki witamin suplementami i staraj się unikać tzw. ,,śmieciowego jedzenia’’. Wbrew pozorom tłuste burgery i słodkie ciasteczka również potrafią zepsuć nastrój, gdy są spożywane w zbyt dużych ilościach. Poczucie objedzenia i przybieranie na wadze tylko Cię zdołuje. Dlatego odżywiaj się mądrze! Nie uciekaj w błędne koło spożywania przetworzonej i wysoko kalorycznej żywności, która będzie jedynie prowadziła do obniżenia dobrego samopoczucia i braku zadowolenia ze swojego wyglądu.

Stawiaj na kolory w swoim otoczeniu. Za oknami jest szaro i buro, ale to nie oznacza że tak powinno być również w Twoim mieszkaniu czy garderobie. Siła kolorów jest potężniejsza niż może się Tobie wydawać. Energetyzujące barwy takie jak żółć, czerwień, pomarańcz czy róż nakręcą Cię do działania. Nie musisz nimi pokrywać od razu ścian sypialni, ale zadbanie o drobne dodatki w tych kolorach może sporo zmienić w Twojej codzienności. Sprawdź to koniecznie! Może już czas na nowy kocyk lub poduszki? Podobnie w przypadku garderoby. Kochamy klasyczną czerń i neutralne kolory, ale warto postawić na jeden sweter w energetyzującej barwie na gorsze dni. Modne w tym roku są odcienie czerwieni i żółci. Być może znajdziesz idealny oversize dla siebie i pokonasz z nim jesienną chandrę w mgnieniu oka.

Warto również postawić na poprawiające humor herbatki. Sprawdzonym, domowym sposobem na jesiennego doła jest napar z dziurawca. Jego pozytywne działanie zostało potwierdzone przez badania kliniczne. Nie bez powodu dziurawiec zaleca się osobom cierpiącym na depresje. Ty możesz go spokojnie zastosować zmagając się z chandrą. Sięgnij także po dodający energii żeń- szeń. Jest to bylina wykorzystywana w medycynie wschodniej, która dodaje energii do działania. Warto ją stosować szczególnie w okresie jesienno-zimowym. Możesz przyjmować żeń-szeń zarówno pod postacią tabletek jak i naparów czy syropów. Skorzystaj z tych darów natury i wygraj z jesiennym smutkiem.