Jak oddzielić życie zawodowe od prywatnego?

 

Pracoholizm jest zmorą współczesnego społeczeństwa. W pogoni za coraz większymi zarobkami zatracamy się w służbowych obowiązkach do granic naszych możliwości. Pokłosiem tego typu działań stają się m.in. znaczne osłabione zdrowie, a także gorsze relacje rodzinne oraz partnerskie. Pieniądze to nie wszystko i w tym starym powiedzeniu jest więcej prawdy niż możemy sądzić. Nie bez powodu w wielu współczesnych firmach wprowadzana jest odgórnie koncepcja work life balance. Między codziennym życiem zawodowym, a prywatnym trzeba umieć znaleźć równowagę! Tak, aby każda z pełnionych przez nas w życiu ról była w pełni spełniana. Nie bądź obojętną żona i niekochająca matką będąc profesjonalną szefową lub idealna pracownicą. Wyważ swoje zawodowe obowiązki i zaangażowanie w pracę. Poza murami firmy też masz przecież życie!

Jak oddzielić pracę od rodzinnego życia? Czego unikać i co robić, by być w pełni szczęśliwą business woman? Cenne wskazówki  znajdziesz poniżej. Pamiętaj ceń umiar ponad wszystko!

 

Czym charakteryzuje się pracoholizm?

 

To jedyny rodzaj uzależnienia, którego rzadko kto się wstydzi. W końcu sukcesy zawodowe i dobre zarobki są w naszym społeczeństwie od lat wyznacznikami prestiżu i uznania ze strony otoczenia. Obsesyjne i niekontrolowane wykonywanie pracy zawodowej kosztem zdrowia i relacji z najbliższymi zdarza się coraz większej ilości osób. Zaburzenie równowagi między życiem zawodowym, a innymi obszarami codzienności dotyczy zarówno kobiet jak i mężczyzn. Co zalicza się do objawów pracoholizmu? Sprawdź koniecznie, czy nie dotyczy on również Ciebie!

Pracoholicy to osoby, które wykazują bardzo mocne przywiązanie do swojej pracy, o której potrafią myśleć cały czas bez chwili wytchnienia. Nie potrafią cieszyć się czasem wypoczynku, a wolne dni to dla nich prawdziwy koszmar. To doby, które uważane są przez nich za czas po prostu stracony. Jeżeli często zabierasz swoją pracę z biura do domu bądź lubisz zostawać w firmie po godzinach, to tym bardziej powinna w Twojej głowie zapalić się czerwona lampka ostrzegawcza. Jest to symptom pracoholizmu!

Brak czasu dla rodziny i znajomych, a także godziny lub dwóch na realizację swojego hobby oraz stawianie obowiązków zawodowych na pierwszym planie ponad wszystko, są kolejnymi zwiastunami uzależnienia od pracy. Kiedy przestajesz rozmawiać o czymkolwiek innym niż praca nie jest z Tobą dobrze!

Jeśli próbujesz dążyć do perfekcji w wykonywaniu wszystkich swoich zadań i nie wyobrażasz sobie, by cokolwiek działo się w pracy bez Twojej kontroli powinnaś spojrzeć na siebie krytycznym okiem. Wyrzuty sumienia związane z popełnianymi błędami lub ostra samokrytyka i niezadowolenie z efektów pracy to kolejne cechy osoby cierpiącej na pracoholizm. Masz ochotę znowu zrezygnować z urlopu i powodem ku temu są niedokończone i mało istotne projekty? Jest z Tobą gorzej niż sądzisz ☺

 

Jak Twój pracoholizm wpływa na najbliższych?

 

Kiedy praca zacznie pochłaniać więcej Twojej uwagi i czasu niż życie prywatne mogą pojawić się spore problemy. Pracoholicy mają trudności w relacjach nie tylko ze swoimi dziećmi, ale także partnerami i pozostałymi członkami rodziny, o przyjaciołach nie wspominając.

Immanentną cechą relacji z pracoholikiem jest brak bezpośredniej komunikacji z jego strony. Kiedy pochłonięta praca matka chce przekazać jakąś ważną informację dziecku nie robi tego samodzielnie, wykorzystuje do przekazania komunikatu męża lub dziadków dziecka. Co gorsza, gdy pojawia się w rodzinie potrzeba podjęcia rozmów na tzw. trudne tematy pracoholicy zwinnie ich unikają. Również ich własne uczucia i problemy zostają zdominowane przez nieustanną potrzebę realizacji obowiązków zawodowych. Jest to często przyczyną rozpadu związków małżeńskich, w których partnerzy pracoholików zaczynają się czuć osamotnieni i niekochani. Działa to również w drugą stronę. Pracoholik czuje się zirytowany tym, że jego druga połowa mu nie dorównuje. Okazuje się, że pojawienie się trudności w relacjach z rodziną i najbliższymi przyjaciółmi to niestety nie tylko skutek zapracowania, ale również często jego bezpośrednia przyczyna. W końcu ucieczka w pracę to najlepsze rozwiązanie, gdy mamy problemy w relacjach z najbliższymi!

 

Jak unikać zapracowania?

 

Idea work life balance jest metodą na uniknięcie uzależnienia od pracy. Jest ona rozwiązaniem na miarę naszych czasów. Przeciwdziała nie tylko pracoholizmowi, ale także wypaleniu zawodowemu, które również dotyka dużej części społeczeństwa. Naucz się tak planować czas swojej pracy i realizację obowiązków, by nie zabierać jej do domu i nie zostawać w firmie po godzinach. Dobre planowanie, zarządzanie czasem i delegowanie zadań są bardzo ważnymi umiejętnościami, które pomagają uporać się z zadaniami w pracy. Osiągnij balans. Pracuj osiem godzin, a nie szesnaście. Po pracy nie umawiaj się na biznesowe spotkania. Zrealizuj je rano. Po godzinie 16 lub 17 udaj się na relaksujący i aktywny odpoczynek. Jedz kolacje z rodziną i pytaj co u nich słychać. Nie pozwól by problemy lub zmartwienia dzieci bądź partnera umknęły Twojej uwadze. Nie unikaj urlopów – każdy ma do nich pełne prawo i każdemu wbrew pozorom są one potrzebne. Nie jesteś maszyną i nie musisz nią być ☺ Wszystko zależy od podejścia. Możesz dawać z siebie 100% w pracy, ale pamiętaj że ma ona określoną liczbę godzin w tygodniu! Weekend zarezerwuj tylko i wyłącznie dla siebie i bliskich. W ten sposób nie popadniesz w pracoholizm. Pamiętaj, że są również inne obszary życia, których nie warto zaniedbywać kosztem własnego przepracowania.

Jak się relaksować, by zapomnieć o pracy po godzinach?

 

Chwile relaksu to nie tylko samotne bieganie po parku lub wizyta u masażysty. Po pracy możesz się odprężyć na wiele innych, sprawdzonych sposobów. Kilka całkiem ciekawych podajemy poniżej.

Spotykaj się z przyjaciółmi. Nic tak nie pozwala odciąć się od codziennych obowiązków jak czas spędzony w gronie najlepszych przyjaciółek. Pogaduszki przy winie i wymiana najnowszych plotek z pewnością przyniosą Tobie odprężenie. W ten sposób nie tylko przestaniesz myśleć o pracy, ale także zadbasz o wasze relacje.

Znajdź czas dla dziecka. Zapracowana mama nie powinna zapominać o swoim maleństwie. Dziecko jak nikt inny potrzebuje uwagi. Dlatego zabieraj malucha od czasu do czasu do kina, na lody czy do parku na spacer. Poświęć mu trochę swojego cennego czasu, który pozytywnie przełoży się na wasze kontakty. Dzieci powinny czuć się i być kochane! Osamotnione nie mają szczęśliwego dzieciństwa. Komputer czy tablet nigdy nie zastąpi pochwał i buziaków od mamy.

Nie zaniedbuj także swojego partnera. Najgorsze co może zrobić kobieta będąca w związku to ignorować obecność swojego mężczyzny. Weź urlop i wyjedźcie na wakacje. Wspólnie spędzane chwile są na wagę złota. Doceniaj je i dbaj o to, by było ich jak najwięcej.

Zadbaj również o siebie samą! Zarówno pod względem fizycznym jak i psychicznym. Zapisz się na zajęcia fitness lub na siłownie. Zatroszcz się o swoją kondycję. Wytwarzane podczas wysiłku endorfiny z pewnością poprawią Twój nastrój i pozwolą odprężyć się po pracy. Zatroszcz się też o swój wygląd z pomocą kosmetyczki. Wykonywanie od czasu do czasu różnego rodzaju zabiegów to niezawodny sposób na relaks dla każdej kobiety. Poza tym troska o wizerunek z pewnością przełoży się na lepsze samopoczucie każdego dnia.