Wielkanoc to super okazja na odkrycie tajemnic jajka. Zapraszamy Was dzisiaj na wycieczkę w głąb….kurzego jajka 🙂

Jajko zawiera:

– sól:0,2g

-kalorie: 90 kcal

-błonnik: 0 g

– węglowodany: 0,5 g

– żelazo: 1,8 g

– tłuszcz: 6,6 g

– białko: 8,7 g

– witamina A; 0,22 g

Suma odżywczych składników jajek ma niewątpliwie wiele walorów. Ponad połowa zawartości jajka stanowi białko. Ma za zadanie chronić żółtko. Zawiera aminokwasy i związki białkowe, dzięki którym można z niego ubić białko. Jednak to tak naprawdę bombą odżywczą jest żółtko. Zawiera wiele witamin, minerałów, a także cennych związków, niezbędnych do koncentracji. Najzdrowsze jest jajko na miękko, ponieważ nie traci cennych wartości odżywczych. Nie należy ich gotować zbyt długo, ponieważ stają się ciężkostrawne.

Cholesterol a jajka?

Żółtka zawierają sporo cholesterolu, bo około 200 mg, jednak nie trzeba się go obawiać. Nasze organizmy nie przyswajają większości cholesterolu jajek. Jego wysoki poziom we krwi to efekt zaburzeń przemiany materii. Ten cholesterol z jajek potrzebny nam jest do budowy ścian komórkowych.

Jak przechowywać?

Najlepiej trzymaj je w lodówce. Nie kładź ich obok produktów, które jada się bez obróbki np. wędliny. Warto także przed użyciem umyć jajko, ale nie wcześniej, aby nie zniszczyć naturalnej, woskowej osłonki, działającej jak membrana ochronna.

Jak sprawdzić, czy jajko jest świeże?:

1 sposób: Potrząśnij jajkiem: jeżeli nic nie słychać jest bardzo świeże, jak jest stare, usłyszysz chlupanie. Takie jajko wbij na talerzyk i powąchaj.

2 sposób: Włóż do wody; świeże jajko zatonie, stare wypłynie na powierzchnię.

3 sposób: Rozbij: W świeżym białko utworzy grubą, zwartą warstwę, w starym rozleje się.

Nie tylko kurze jajka są smaczne?:

przepiórcze: 4 jajka to jak jedno jajko kurze. Bogate są w minerały i rzadko uczulają.

– strusie: zawiera około 1 kg białka i 30 dag żółtka. Jajecznica wystarcza na około 8-10 porcji.

– gęsie: są tłuste i mają oleisty smak, najlepsze są do wypieków.