Podczas diety, chcemy sprawdzać nasze rezultaty, najlepiej codziennie, jednak niepotrzebnie! Wystarczy raz w tygodniu zważyć się lub raz na dwa tygodnie, aby były widoczne rezultaty. Nie zawsze waga od razu musi ruszyć. Nasz organizm potrzebuje trochę czasu na pozbycie się zbędnych kilogramów.

W sklepach można spotkać dwa rodzaje wag łazienkowych:

– mechaniczne- ciężar ciała można sprawdzić dzięki ruchomej wskazówce, która pochyla się niebezpiecznie w prawo, gdy ważymy zbyt dużo. Wagi takie są tanie, ale nie dokładne. Należy je za każdym razem zerować pokrętłem. Mało już spotyka się ich na naszym rynku, bo uważane są za archaiczne. Można zważyć się na niej z dokładnością od 1 kilograma do 500 gramów.

-elektroniczne- ciężar ciała wyświetlany jest elektronicznie. Potrafi precyzyjne ukazać masę ciała, mogą być wyposażone w dodatkowe funkcje takie jak: pomiar tkanki tłuszczowej, masy mięśniowej, zawartość wody, wagę kości itp. Mają zdolność do zapamiętywania odczytu, dzięki czemu można porównać swoją wagę. Waga waży z dokładnością od 500 do 50 gramów.

Co warto sprawdzić, kupując wagę?

– minimalny i maksymalny zakres pomiaru wagi- coraz więcej wag zaczyna ważyć od 2 do 5 kg. Maksymalny zakres to od 120 nawet do 250 kilogramów.

– zasilanie- warto zwrócić uwagę, ile baterii, o jakiej mocy będziemy potrzebować, by waga działała. Jest to koszt eksploatacji. Można zapytać sprzedawcę, czy są w zestawie, ponieważ jak ich nie ma, warto od razu kupić. Baterie powinno się regularnie wymieniać, ponieważ takie słabe mogą dawać błędny odczyt.

– materiał, z jakiego jest wykonana- waga na długie lata powinna być wytrzymała i stabilna, zwłaszcza gdy sporo ważymy. Wagi mechaniczne są z plastiku. Elektroniczne, produkowane najczęściej ze szkła hartowanego, są ciężkie, ale wytrzymałe. Waga kupiona z obramowaniem stalowym ma mniejsze zagrożenie upicia się czy rozbicia. Jak jednak masz sporą wagę ciała kupić warto wagę stalową.

– estetyka i kształt- jak dla mnie minimalne znaczenie. Ale osoby z dużymi stopami, powinny wybierać wagi o większej powierzchni, aby waga była mierzona prawidłowo.

-okno wyświetlania pomiaru- odczytujemy wagę ciała z wysokiej odległości, dlatego warto kupić ją z dużym wyświetlaczem.

– automatyczny włącznik i wyłącznik- jest to ekstra opcja dla oszczędności i zapominalskich. Waga reaguje na ruch i obciążenie. Nie używana po kilku sekundach wyłącza się automatycznie, dzięki czemu oszczędzamy baterię.

– wyświetlacz- może być diodowy (LED), ciekłokrystaliczny (LCD). Wyświetlacz LED zużywa o wiele mniej energii niż LCD, ale warto tutaj jednak zwrócić uwagę na podświetlenie, aby w ciemności była widoczna masa ciała.

-zapamiętywanie użytkownika- z wagi może korzystać wiele osób, a urządzenie zapamiętuje historię po numeracji ustawionej przed ważeniem. Np. ja mam numer 1, mama ma 2, a brat ma numer 3. Ustawiając panel numeracyjny każdy ma przypisane swoje masy ciała do numerku. Najlepiej jednak zapisywać sobie w notesie.

– nowoczesne funkcje- nowoczesne wagi elektroniczne badają poziom tkanki tłuszczowej i wody w organizmie, mierzą masę kostną, zapotrzebowanie na kalorie, określają prawidłową dla wieku maskę ciała. Jednym słowem urządzenie wysyła impuls elektryczny, który prześwietla ciało. Przedział procentowy może wahać się z dokładnością do 0,1 procent. Niektóre modele przedstawiają wyniki za pomocą wykresów i grafik.

– możliwości podłączenia do komputera- taka funkcja pozwala na wydruk analizy wagi ciała lub wykresu procentowego zawartości poszczególnych tkanek w organizmie.

Warto czasem kupić dobry sprzęt. Wydatek jest to jednorazowy na długie lata, niż biegać do sąsiadki lub przyjaciółki, ważyć się za każdym razem.