Jeżeli zdarza się, że często odczuwasz zmęczenie i wyczerpanie, choć wystarczająco się wysypiasz i nie pracujesz wyjątkowo ciężko, może to oznaczać, że w twoim organizmie doszło do zaburzeń gospodarki energetycznej. Przy niedoborze witamin, minerałów, enzymów lub tlenu przebieg procesu przemiany materii w komórkach, najmniejszych cząsteczkach organizmu, może być zaburzony.

Za wytwarzanie energii w komórkach odpowiedzialne są mitochondria. Proces ten zachodzi dzięki utlenieniu głównych produktów rozkładu glukozy dostarczonych z krwią do komórki. Jeżeli dochodzi do zaburzenia witalności komórek, może mieć to wpływ na całą kondycję organizmu. Przy niewystarczającej produkcji energii podziały komórkowe ulegają spowolnieniu, zaś my sami zaczynamy odczuwać zmęczenie i wyczerpanie. Przyczyną tego stanu mogą być anemia, niskie ciśnienie krwi, przewlekłe stany zapalne, a także schorzenia wątroby. Zmęczenie to sygnał ostrzegawczy, jaki wysyła nam organizm. Nie należy go lekceważyć. Stosowanie środków pobudzających, w tym kawy i mocnej herbaty, należy ograniczyć do minimum.

Co możesz zrobić na zmęczenie?

Uniknięcie chronicznego zmęczenia, każdego dnia jest w naszych rękach. Wystarczy zadbać o to, by napięcie było równoważone przez odprężenie. Pomagają w tym np. wodne zabiegi Kneippa (okłady, kąpiele, picie wody, kąpiele w wywarach ziół) lub poranna gimnastyka. Dodatkowo warto wspomóc się pełnowartościowym pożywieniem z wystarczającą ilością świeżych składników. Zmiana diety na zdrowszą pomaga po pewnym czasie zwalczyć zmęczenie.

W pokonywaniu dużego zmęczenia może pomóc mieszanka eterycznych olejków z cynamonu, goździków i szałwii. Wystarczy natrzeć kilkoma kroplami czoło, skronie i kark. Jeśli zapach olejku jest dla ciebie zbyt mocny, rozcieńcz mieszankę olejem w proporcjach 1:1.

Warto pomyśleć o gorącym i zimnym prysznicu codziennie rano. Każdy z nich powinien trwać 3 minuty. Następnie dokładnie wytrzyj ciało. Taki zabieg poprawia ukrwienie organizmu i krążenie krwi. Dodatkowo pomaga, usuną toksyczne produkty przemiany materii.

Ważna jest także dieta z węglowodanami, białkiem, witaminami, minerałami i pierwiastkiem śladowym pomaga zwalczyć chroniczne zmęczenie. Pamiętaj, jednak, że kawa, alkohol i nikotyna uniemożliwiają organizmowi przyswajanie ważnych i cennych składników.

Pamięta również o owocach i orzechach zamiast słodyczy. Unikaj słodkich produktów w postaci batoników. Lepiej sięgnij po orzechy lub świeże i suszone owoce, aby zachować koncentrację i utrzymać energię na właściwym poziomie.

Często spożywana kawa po jakimś czasie przestanie działać, ponieważ organizm przyzwyczai się nowej zwiększonej dawki kofeiny i po prostu uodporni się i przestanie reagować. Podobnie jest z napojami energetycznymi, które w swoim składzie mają duże dawki kofeiny, która na krótką metę faktycznie daje uczucie przezwyciężenia zmęczenia. Lecz tutaj organizm również po jakimś czasie będzie reagował obojętnie.