Jak kupować bezpiecznie w sieci?

Wielu z nas, zamiast biegać po galeriach handlowych, zakupy robi w sieci. Możemy usiąść wygodnie przed komputerem i kupować o każdej porze dnia. Jest to naprawdę spora wygoda, ale trzeba jednak uważać. Dzisiaj przedstawiamy wam niezbędnych informacji dotyczących zakupów w internecie.

W Internecie znajdziemy wszystko, co tylko zapragniemy. Odzież, obuwie, galanterię skórzaną, sprzęt agd, zabawki, sprzęty i wiele innych ciekawych produktów. Zanim kupisz w danym sklepie, sprawdź, czy on istnieje. Na jego stronie powinien być adres, telefon, numer REGON lub KRS. Taki regon i czy firma jest zarejestrowana, możemy sprawdzić na WWW.stat.gov.pl/regon/ a KRS na WWW.krs-online.com.pl . Brak numerów w tych danych to znak ostrzegawczy dla Ciebie.

Płać bez ryzyka.

Najczęściej za zakupy płacimy, przelewem lub podając numer karty kredytowej. Jest to forma zazwyczaj najtańsza i najszybsza. Zanim jednak prześlemy pieniądze, zobaczmy, czy pojawił się mail w skrzynce potwierdzający zakup. Mniejsze ryzyko jest z opcją zapłaty przy odbiorze. Kiedy kurier zjawi się z naszą przesyłką, mamy prawo obejrzeć przesyłkę i dopiero podpisać odbiór. Gdy zamiast zamówionego towaru dostaliśmy same gazety lub uszkodzony towar to spiszmy protokół szkody. Taką sprawę czasem trzeba zgłosić na policję, jeżeli sprzedawca nie chce przyjąć reklamacji.

Czy zawsze możemy zwrócić towar?

Za każdym razem możemy zwrócić towar, oprócz rzeczy spersonalizowanych np. sukienka szyta na miarę lub produktów z krótką datą ważności. No i filmów, nagrań, jeżeli otworzymy z foli. Wystarczy, że złożymy oświadczenie od umowy w ciągu 14 dni kalendarzowych. Nie musimy nawet podawać przyczyny naszego zwrotu. Wiele sklepów, aby przyciągnąć większą ilość klientów wręcz wydłuża ten termin tak, aby klient czuł się jeszcze bardziej komfortowo. Dla przykładu w sklepie SuperGalanteria.pl termin zwrotu to 30 dni od daty otrzymania towaru!

Nie raz znajdujemy adnotacje na stronie sklepu, że nie przyjmuje zwrotu. Jest ona niezgodna z prawem i sprzedawca ma obowiązek przyjąć zwrot. Nawet wtedy, gdy kupimy rzecz osobiście. Zdarza się również nie otrzymać od sklepu paragonu, faktury. W tym wypadku też mamy prawo do zwrotu, ponieważ pozostaje nam dowód przelewu i kontakt mailowy.

Troszkę inaczej jest w przypadku kupienia produktu na portalu aukcyjnym. W tym przypadku, jeżeli osoba sprzedająca wyrazi zgodę na odesłanie produktu, odesłać możemy. Jeżeli rzecz jest niezgodna z opisem lub uszkodzona, możemy negocjować też z ceną produktu. Jeżeli jednak na portalu aukcyjnym sprzedaje podmiot gospodarczy to wszystkie powyższe zapisy oczywiście są prawnie uzasadnione.

Skargę na nie uczciwy sklep złożyć można w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów WWW.uokik.gov.pl lub WWW.konsument.gov.pl.

Jeżeli sklep posiada system opinii to warto zajrzeć do niego i sprawdzić opinie nie tylko te negatywne. Warto przeczytać najświeższe opinie pozytywne. Często z takich opinii dowiemy się jakie są mocne i słabe strony sklepu np. szybka dostawa lub np. nieodpowiednie zapakowanie towaru.