Praca przy klawiaturze- czy szkodzi dłoniom?

Praca przed komputerem jest fajna, bo siedząca. Niestety szkodzi dłoniom. Pewnie nie jeden raz zdarzyło Ci się, że kubek z herbatą wypadł ci z rąk. Rano trudno zapiąć Ci bluzkę. Czujesz mrowienie u rąk. Te objawy są zwane zespołem myszy komputerowej. Najlepiej działać od razu jak tylko się pojawią.

Aby uniknąć problemów z dłońmi, wprowadź w życie proste dwie zasady:

– wybierz dobry sprzęt- myszka nie powinna wywierać nacisku na nadgarstek. Najlepsze są małe modele dopasowane do ręki. Idealnie sprawdzają się do takiej pracy myszki typu TrackBall. Kulka w niej umieszczona jest na górze, więc obraca się ją placami, a to zmniejsza liczbę ruchów dłonią.

– nie opieraj o blat stołu samego nadgarstka- w ten sposób nasilasz wygięcie i obciążacie ścięgna dłoni. Możesz kupić sobie specjalną podkładkę pod myszkę, z silikonową poduszeczką do opierania nadgarstka. Myszka nie powinna być zbyt oddalona od ciała. Najlepsza odległość to 10 cm.

Jak dobrze złapać myszkę?

Podczas pracy przy komputerze kciuk jest zmuszony do uderzenia w klawisze tysiące razy dziennie. Tak samo jest obciążony palce wskazujący, który obsługuje przyciski myszki. Takie działania mogą prowadzić do tzw. zespołu myszy komputerowej. Pierwszymi takimi objawami jest kłucie i mrowienie podczas klikania myszką, a na koniec dnia ból dłoni. Z biegiem czasu może dojść do sztywnienia barków, ramion, szyi, karku, bóle głowy.

5 minutowe ćwiczenie dla dłoni podczas przerwy.

W każdej wolnej chwili w pracy daj odpocząć swoim mięśniom. Po każdej godzinie pisania na komputerze poświęć chwilę na ćwiczenia rozluźniające. Takie proste ćwiczenia jak poniżej podane, na pewno się przydadzą na rozluźnienie dłoni.

Ćwiczenia:

– wkręcanie tzw. żarówki: wykonuj ruch wkręcającej żarówki, a potem potrząśnij dłońmi, by rozluźnić mięśnie.

– zaciskaj dłonie w pięści: potem po chwili odginaj palce.

– nie ściskaj myszki: postaraj się sobie wyobrazić, że trzymasz kruchą figurkę w dłoni, a nie myszkę.

Kąpiele i okłady dłoni.

Na takie obrzęki dłoni i nadgarstka, można wykonywać kąpiele w ciepłej wodzie z dodatkiem soli morskiej lub ziół np. rumianku, nagietka czy szałwii. Pomóc, mogą również chłodne okłady i usztywnienie nadgarstka bandażem. Jeżeli jednak nie ustępuje ból, trzeba zgłosić się do lekarza. Najlepiej do tego sprawdza się hydroterapia, czyli masaże wodne, lub elektroterapia, która polega na przepuszczaniu prądów przez dłoń. W najgorszych opcjach ręka może być unieruchomiona w gipsie lub szynie ortopedycznej.